Olvastam a CHIP számítástechnikai magazinban, hogy Donald Trump az Egyesült Államok jelenlegi jobboldali elnöke választási kampányát a modern BIG DATA eszközeivel vezényelte le. A BIG DATA egy olyan modern informatikai paradigma, amely arról szól, hogy az interneten és egyéb más számítógépes adatbázisokban ma már rengeteg adat gyűlt össze az emberekről, azok mindennapi viselkedéséről és sok egyéb másról is. Így például a Facebook rendszeresen gyűjti rólunk az adatokat, hogy milyen oldalakat lájkolunk, milyen oldalakat osztunk meg. Ennek folytán pedig ízlésünk, gondolatvilágunk, és akár egész személyiségünk is elemezhetővé válik a Facebook üzemeltetői számára.
Az általunk közzétett és folyamatosan termelt adatok óriási méretűvé duzzadtak az interneten és egyéb más számítógépes adatbázisokban is, és ezek az adatok az adatbányász szakemberek számára elemezhetőek. Különféle mintákat, kapcsolatokat lehet belőlük kiolvasni, mint például esetlegesen azt, hogy kapcsolat lehet aközött, hogy egy nő szereti a sült krumplit, mert lájkolta a Facebookon és aközött, hogy ő intelligens. Ha az adatbányász szakember sok olyan sült krumplit lájkoló nőt elemez ki az adatbázisból, akik egyben a profiljuk alapján intelligenseknek is tekinthetőek, akkor adatbányász szaknyelven szólva a két változó korrelál egymással, és megállapítható, hogy a sült krumpli szeretete és az intelligencia között kapcsolat van.
Ez csak egy példa volt annak illusztrálására, hogy ilyenekkel foglalkozik a BIG DATA, mint tudományos paradigma. Ilyen módszerekkel pedig statisztikai úton a Facebook profilja alapján az is megállapítható, hogy ki milyen politikai irányultságú, vagy egyáltalán ki a még bizonytalan, de megszólítható jelölt egy politikai párt számára és mivel. Hiszen ugyanígy azt is mérni lehet, hogy ha korreláció van aközött, hogy valaki szereti a fekete Volkswageneket, és jobboldali beállítottságú, vagy ha nem is konkrétan az, de a jobboldal számára valamilyen formában megszólítható, és ezek alapján pontosan elemezni lehet a BIG DATA eszközeivel azt is, hogy egyes ilyen választói csoportok mivel szólíthatóak meg, mint például adócsökkentéssel, vagy egyéb mással. Így például mérni lehet, hogy ha valaki szereti a fekete Volkswagent, akkor nagy valószínűséggel adócsökkentéssel szólítható meg a jobboldal számára.
A CHIP szerint Trump kampánystábja ilyen módon pszichometriai eszközökkel kielemezte az amerikai Facebook felhasználókat, hogy ki mivel szólítható meg, és egy sokrétűen felépített nagyon hatékony kampányban mindenkinek azt mondta, amit hallani akart. A kampánya nem egy dologra koncentrált, hanem sokrétűen volt felépítve, és ebben rejlett a hatékonysága. Sőt a leírtak szerint a lakásokba bekopogtató kampányaktivisták is ennek alapján voltak felkészítve. Amikor kimentek a lakásokba mindig volt náluk egy okostelefon, aminek az adatbázisába fel volt töltve, hogy akinek a lakásába éppen bekopogtatnak, azt mivel lehet megszólítani, és mielőtt bekopogtattak a lakásba csak rá kellett keresni a nevére az illetőnek az okostelefonukra telepített adatbázisban, és aszerint adták elő a kampányszövegüket, miután az illető beengedte őket a lakásába. Véleményem szerint ezt a módszert a Fidesz is alkalmazhatná, méghozzá itt Magyarországon. Behozhatatlan kampányelőnyhöz juttatná ez a Fideszt. Ha van egy kis eszük, akkor erre építik a jövőbeli választási kampányukat, hogy meg tudják szólítani a jobboldal számára potenciálisan létező még bizonytalan szavazóréteget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése