Charles Darwin: Fajunk eredete című
könyve az egyik legismertebb tudományos írás a világon, de ez az
ismertség inkább csak a mű címére igaz, mivel talán éppen a
cím ilyen fokú ismertsége miatt, elég kevés azoknak a száma
akik a kezükbe veszik és elejétől a végéig elolvassák ezt a
könyvet. Darwinnak a könyvben kifejtett evolúciós elméletéről
annyi terjedt el a köztudatban, hogy az élővilágban az állat és
növényfajok a természetes kiválasztódás útján fejlődnek,
vagyis a természet zord körülményei között csak az arra
legrátermettebb egyedek maradnak életben, akik alkalmazkodni tudnak
a körülményekhez, és így mindig a legalkalmazkodóképesebb
fajok viszik tovább az evolúció fonalát. Pedig Darwin elmélete
ennél sokkal szélesebb látókörrel rendelkezett, ugyanis a
természetes kiválasztás csak az egyik eleme volt az elméletnek.
Darwin elmélete lényegében a modern
mezőgazdaság fajnemesítési módszereit veszi alapul, ahol az
állattenyésztők és a növénytermesztők kiválogatnak bizonyos
számukra előnyös tulajdonságú egyedeket az általuk kezelt
növény és állatpopulációkból, és ezeket a tulajdonságokat
generációkon át felhalmozzák úgy, hogy csak az adott
tulajdonságokkal rendelkező egyedeket engedik egymással párosodni.
Darwin szerint a természet is a
mezőgazdászokhoz hasonlóan alkalmazza ezt a módszert, vagyis
bizonyos állati és növényi egyedek tulajdonságainak
kiválogatását és felhalmozását. Ahogy az embereknél úgy az
állatoknál is az egyes fajok egyedei a faji egység ellenére
kisebb-nagyobb alkati különbségekkel születnek a világra, mint
például nagyobb termet, erősebb izomzat stb., és ha a faj, vagy a
faj egyedeinek egy-egy csoportja az eredetitől eltérő természeti
körülmények közé kerül, mint amikor megváltozik az éghajlat
az adott területen, vagy a faj egy meghatározott csoportja más
földrajzi körülmények közé vándorol, akkor a fajon vagy
fajcsoporton belül nyilvánvalóan csak azok az egyedek maradhatnak
életben, akik a megváltozott körülmények között a legtöbb
olyan tulajdonsággal rendelkeznek, ami a megváltozott
körülményekhez való alkalmazkodáshoz szükséges.
Például, ha az új földrajzi
környezetben sok oroszlán van, amelyek az adott faj, vagy
fajcsoport egyedeire vadásznak, akkor nyilván csak azok maradnak
életben, akik az oroszlán elől a leggyorsabban el tudnak futni. Ha
pedig csak ezek az egyedek maradnak életben, akkor az adott
földrajzi területen csak a gyorsaság és a többi olyan
tulajdonság fog továbböröklődni, ami a túléléshez szükséges,
tehát ezek a tulajdonságok a mezőgazdasági fajnemesítéshez
hasonlóan kiválogatódnak és felhalmozódnak, és mivel az új
körülmények között az adott faj egyedei csak ezeket a
tulajdonságait használja, a használat során csak az ezekhez a
tulajdonságokhoz kapcsolódó tevékenységeknek a gyakorlásához
szükséges szervek fejlődnek, míg más szervek a használat
mellőzése során elcsökevényesednek, és így lassan új faj
keletkezik.
Tehát Darwin elmélete nemcsak a
természetes kiválasztás gondolatán alapul, hanem elméletének
éppúgy alapvető eleme az a tudományos eszmerendszer, amit Darwin
elődje Lamarck állított fel, aki azt vallotta, hogy a természetben
a fajokat nem a természetes kiválasztás, hanem csak a külső
hatások alakítják, vagyis ha egy faj hideg időjárási
körülmények közé kerül akkor bundát növeszt, ha ragadozók
támadják, akkor karmokat növeszt amelyekkel védekezhet, és így
tovább. Darwin szerint a fajok kialakulását egyszerre befolyásolja
a természetes kiválogatódás, és a külső körülmények, ahol
Lamarck gondolatát úgy fejleszti tovább, hogy a külső
körülmények a használaton keresztül befolyásolják a fajok
fejlődését, és Darwin a használat kapcsán szó szerint
statisztikai fogalmakat használ, hogy a gyakran használt szervekkel
korrelálva csökevényesednek el a ritkábban használt szervek,
mivel kevesebb táplálék vándorol oda a testből.
Köztudott a tudománytörténetben,
hogy Darwin evolúciós elméletét főként az angolszász
közgazdasági iskolával szokás kapcsolatba hozni. Adam Smith az
angol és az egyetemes közgazdaság-tudomány atyja dolgozta ki azt
az elméletet, hogy a gazdasági életben a szabadpiac törvényei a
darwini természetes kiválasztódás mintájára működnek. A
gazdaság szereplőit, közelebbről az egyéneket az önérdek
hajtja, tehát minél nagyobb hasznot és minél több profitot
akarnak megszerezni a gazdasági versenyben, és ebben a versenyben
az erősek győzedelmeskednek, a gyengék pedig elbuknak akárcsak az
állatvilágban, de mivel a gazdasági és technológiai fejlődés
hajtóereje az állandó verseny, aminek a hajtóereje pedig a
gazdasági szereplők önzése, a gazdaság fejlődéséhez Smith
szerint elengedhetetlen, hogy a gazdaság a dzsungel törvényeihez
hasonlóan működjön, továbbá mivel egy láthatatlan kéz mindig
egyensúlyt teremt a gazdasági erők küzdelmében, hosszú távon
végeredményben mindenki jól jár azzal, hogy a gazdaság
működésének alapja alapja a természetes kiválasztódás.
Láthatjuk, hogy Smith csak a Darwini
természetes kiválasztódás elméletét használja fel saját
elméletének felépítéséhez, azt viszont már nem használja fel
elméletében, hogy Darwin szerint a fajokat nem csak a természetes
kiválasztódás alakítja, hanem szerveik használatán keresztül a
környezetből eredő küldő hatások is.
Friedrich List volt a német
közgazdasági iskola megalapítója „A politikai gazdaságtan
nemzeti rendszere.” című művével, ahol Smith-el ellentétben
nem az egyéneket vizsgálja a nemzetgazdaságon belül, hanem az
egyes nemzetek gazdaságát a világgazdaságon belül. Smith-től
eltérően List nem híve a korlátlan szabadpiacnak a nemzetközi
gazdaságban. Szerinte az egyes nemzetek fejlődésben lévő
ágazatait, különösképpen a fejlődésben lévő ipari
ágazatokat, mivel azok a fejlődés kulcsai, kezdetben védővámokkal,
és egyéb gazdasági eszközökkel kell védenie az államnak a
nemzetközi gazdasági versenyben, különben áldozatul esnek az
iparilag fejlettebb nemzetek kereskedelempolitikájának, csak miután
ezek az ágazatok már felfejlődtek a fejlettebb országok
színvonalára, akkor kell megnyitni őket a nemzetközi
szabadkereskedelem előtt, hogy expanzív kereskedelempolitikát
folytatva állni tudják a versenyt a fejlett országokkal szemben és
hogy később további, még fejletlen országokat is be tudjanak
vonni a fejlődés folyamatába.
List elmélete szerint az iparilag
fejlettebb országok mindig kizsákmányolják azokat az országokat,
akiknek nincs iparuk, csak mezőgazdaságuk, mert az iparilag
fejletlen országok csak az iparilag fejlett országok ipari
nyersanyagszállítóiként vehetnek részt a nemzetközi
kereskedelemben, és mint ilyenek mindig sokkal szegényebbek
lesznek, mint az iparilag fejlett országok. Csak akkor
szabadulhatnak fel a kizsákmányolás alól, ha saját ipart
építenek ki ennek pedig előfeltétele, hogy fejlődésben lévő
iparágaikat először védővámokkal védjék. Miután pedig
kellőképpen kifejlődött náluk az ipar, a védővámok lebontása
és az expanzív kereskedelempolitika megindítása annak lesz az
előfeltétele, hogy a többi még fejletlen országot is bevonják a
gazdasági fejlődésbe, hiszen ezután az iparilag már fejlett
nemzetek sorába újonnan belépet nemzetnek azok lesznek a
nyersanyag beszállítói, hogy aztán azok is megelégeljék a
kizsákmányolást, és elkezdjék védővámokkal fejleszteni saját
iparukat, és így tovább, míg végül az összes nemzet be nem lép
az iparilag fejlett nemzetek sorába, hogy aztán ha a világ
nemzetei közül egy ország ismét a technológiai fejlődés
magasabb szintjére lép, akkor a fent leírt módon, mondhatni
dominóelv szerűen húzza magával az összes többi nemzetet a
fejlődés útján így biztosítva az emberiség technikai és
gazdasági fejlődését az örökkévalóságig.
Láthatjuk, hogy Listnél is, akárcsak
Smith-nél jelen van a gazdasági verseny elmélete, de Smith-el
ellentétben nem a nemzetgazdaságon belül az egyes egyének között,
hanem a nemzetközi gazdaságon belül az egyes nemzetek között,
ami sokkal inkább hasonlít Darwin elméletére, mert ha az egyes
nemzeteket megfeleltetjük a természetben az egyes fajoknak, akkor
erre az elméletre sokkal inkább alkalmazható a fajokon belüli
egyedek tulajdonságainak kiválogatódása és felhalmozódása,
hiszen Listnél a nemzetek közötti versenyben, ha egy nemzet
elkezdi az iparosítást, akkor csak a nemzetközi versenyben talpon
maradni tudó iparágakat preferálhatja, vagyis tulajdonképpen ki
kell válogatnia és fel kell halmoznia iparral foglalkozó
lakosságának egyes képességeit és tulajdonságait, hogy a
nemzetközi versenyben talpon tudjon maradni.
Továbbá ennek az elméletnek sokkal
inkább megfeleltethető Darwin elméletének az a része is, hogy a
környezethez való alkalmazkodás során a fajok szerveinek egyes
részei a fokozottabb használat során jobban kifejlődnek, mások
pedig elsatnyulnak, hiszen az iparosítás során a nemzetek
gazdaságában az ipar fejlesztése erőforrás elvonást jelent a
mezőgazdaságtól, tehát ha a nemzetet analógiába hozzuk a
természeti fajokkal, akkor azt mondhatjuk, hogy ipari szerveik
jobban kifejlődnek, mezőgazdasági szerveik pedig kissé
elsatnyulnak.
List közgazdasági elmélete tehát
egyszerre hozható analógiába Darwin természetes kiválasztódásról,
és a használat által való alkalmazkodásról szóló nézeteivel,
így azt mondhatjuk, hogy nem csak az angolszász közgazdasági
iskola hozható analógiába a darwini elmélettel, hanem a német
közgazdasági iskola is, sőt az sokkal inkább analógiába hozható
vele, mert Darwin elméletének összes jellegzetességét egyesíti
magában. A következőkben Darwin és List elméletének filozófiai
alapjait kell megvizsgálnunk.
Heller Ágnes: Érték és történelem
című könyvében kifejti, hogy Spinoza panteizmusa eltér a többi
európai filozófus, mint például Giordano Bruno panteizmusától,
mert Giordano is az Isten és a természet egységét vallotta
Spinozához hasonlóan, de Giordano rendszerében a természet, ami
egy az Istennel rendelkezik a mozgás képességével. A bolygók, a
csillagok, az ember mind mozognak Giordano rendszerében.
Spinozánál, viszont egész egyszerűen
nincs jelen az idő, vagyis a mozgás. Spinoza rendszerében az ember
és a társadalom is egy a természettel, nem rendelkezik szabad
akarattal, amely az önálló tevékenységet, tehát a mozgást
lehetővé tenné számára. Teljesen a természet szükségszerűsége
alá van rendelve. Mégis jelen van nála a szabadság, de nem a
szabad akarat, hanem a szabad szükségszerűség formájában, ami
első hallásra paradoxonnak tűnik, és azt jelenti, hogy az ember
csak annyiban lehet szabad, amennyiben aláveti magát a természet
szükségszerűségének, mert csak így van lehetősége
kibontakoztatni az egyéniségét, ha elfogadja azt a szerepet és
életutat, amelyet a társadalom, illetve az azt magában foglaló
természet kijelölt neki.
Így az ember úgy mozog, hogy az őt
magában foglaló természet mozdulatlan marad, belső szerkezete nem
változik, mert az ő része, tehát az ember azt a haladási irányt
követi mozgása során, amit természet szerkezete eleve meghagy
neki, és így a Spinozai panteizmusban valóban nincs idő.
Ennek alapján pedig kijelenthetjük,
hogy Darwin és List nézeteiben a természetes kiválasztás
gondolata a spinozai panteizmusnak feleltethető meg, hiszen az egyes
fajok tulajdonságai, amelyek aztán kiválogatódnak és
felhalmozódnak a gének véletlen kombinálódásával jönnek
létre, az egyes nemzeteknél az iparosodás szerkezetének alapjai a
gazdasági és kulturális tényezők véletlen kombinálódásával
jönnek létre. A véletlenben pedig nincs konkrét célra irányulás
és így fejlődés sem, tehát nincs mozgás és idő, ahogy a
spinozai panteizmusban sem.
A használat általi alkalmazkodás
gondolatának filozófiai alapjait pedig a káoszelmélet
jellegzetességeiben kell keresnünk aminek az egyik legfőbb alapja
a fraktálgeometria. A fraktálok a legelterjedtebb meghatározásban
önhasonló alakzatokat jelentenek. Véleményem szerint leginkább
úgy lehetne meghatározni őket, mint a dinamizmus és a statikusság
egységét.
A fraktálok Mandelbrot német
matematikus találmányai, aki a következő képlettel állította
elő őket: z = z^2 + c, ahol a (c) egy képzetes szám. Mindenki
tanulta az iskolában a negatív és pozitív számok közötti
alapműveleteket. Ha negatív számot szorzunk vagy osztunk pozitív
számmal negatív számot kapunk eredményük Tehát -2 * +2 = -4. A
hatványozás azt jelenti, hogy egy bizonyos számot valahányszor
megszorzunk önmagával, például 4 * 4-re azt mondjuk, hogy az a
4-es szám második hatványa, mert kétszer szoroztuk meg önmagával
a négyet. A gyökvonás ennek az ellentéte. Egy adott számból
fejtjük vissza vele azt a számot, amit ha önmagával megszoroznánk
megkapnánk azt az adott számot. 16 négyzetgyöke például 4, mert
4-et kell megszorozni önmagával, hogy tizenhatot kapjunk.
Mivel pedig a hatványozás törvényei
szerint egy számot csak önmagával megszorozva lehet hatványozni a
matematikusokat zavarba ejtette az a kérdés, hogy mennyi lehet -1
négyzetgyöke, hiszen mint ahogy fent leírtuk a -1-et szorzatként
csak úgy kaphatjuk meg, hogy -1-et és +1-et szorozzuk össze,
amelyek egymástól eltérő számok. Ezt a paradoxont pedig csak úgy
oldhatjuk fel, ha azt mondjuk, hogy -1 négyzetgyöke nem egy
bizonyos szám, hanem egyszerre +1 is és -1 is. Ezeket a számokat
nevezték el a matematikusok képzetes, vagy imaginárius számoknak,
amelyek egy negatív szám négyzetgyökei, tehát egyszerre
negatívok is és pozitívok is Mandelbrot tehát a fenti képlet
alapján hozott létre alakzatokat a képzetes számsíkon, vagy
koordinátarendszerben, és ezek fraktálokat adtak eredményül.
Ahogy láttuk a képletben a (z)
négyzetre van emelve, és ahogy a képzetes számot a -1
gyökvonásával hoztuk létre, amivel lényegében az új szám
dinamikus formában született meg, hiszen egyszerre foglal magában
két ellentétes számot, és emiatt akárcsak a fizika
kvantumfolyamataiban állandó feszültség, vibrálás, tehát
mozgás, változás és dinamika van benne, és ebből következően
kimondhatjuk, hogy a gyökvonás dinamizálja a számokat, tehát a
dinamikus kvantumfolyamatokhoz teszi hasonlatossá őket, ha két
ellentétes, vagy egymástól eltérő mennyiséget von össze, úgy
annak ellentéte a hatványozás nyilván statikussá teszi őket,
tehát beleveti őket a természeti szükségszerűségbe ahol nincs
idő. Így a képletben a z^2 nyilván a statikusság
megtestesítője. A (c) pedig, ami képzetes szám nyilván a
dinamizmus megtestesítője, hiszen a képzetes számok a dinamizmus
megtestesítői, mint ahogy azt fentebb kifejtettük. Ez a képlet
tehát azt fejezi ki, hogy a fraktálok a statikus természeti
szükségszerűség és a dinamizmus szintéziseként állnak elő.
Darvin elméletének az a tétele, hogy
a fajok a természetes kiválasztódáson kívül szerveik
használatán keresztül is változnak nyilván ennek a filozófiai
gondolatnak feleltethető meg, ahol a statikus időtlenség és a
mozgás-változás egységben van, hiszen a fajok azzal, hogy a
szerveik használata során befogadják környezetük hatásaik, azok
által egyrészt időben változnak, hiszen egyes szerveik jobban
kifejlődnek, mások pedig elsatnyulnak, ugyanakkor változatlanok is
maradnak, hiszen nem esnek szét, nem szűnnek meg, nem pusztulnak
ki, mint más fajok, akik kihaltak mielőtt előnyös tulajdonságaik
kifejlődhettek és felhalmozódtak volna, hanem megőrzik
integritásukat mint természeti létezők, így állatok vagy
növények.
Tehát ez alapján azt mondhatjuk, hogy
Darwinnak az a gondolata, hogy a természeti létezők a természetes
kiválogatódáson kívül szerveik használata útján is változnak
egyértelműen a káoszelmélet és a fraktálok filozófiai
alapjaival, vagyis a statikus időtlenség és a dinamikus mozgás,
változás szintézisével hozható kapcsolatba, és mivel mind
Darwin, mind pedig List elmélete egyszerre magában foglalja a
természetes kiválasztás és a használat útján való változás
gondolatát kimondhatjuk, hogy List és Darwin elméletének
filozófiai alapjai a spinozai panteizmus időtlenségét és a
káoszelmélet filozófiáját, ahol a statikusság és a dinamizmus
ötvözve van, egységben foglalja magában.
Felhasznált Irodalom:
Friedrich List: A politikai gazdaságtan
nemzeti rendszere, Budapest, 1940.
Heller Ágnes: Érték és történelem,
Budapest, 1969.
Charles Darwin: A fajok eredete,
Typotex Elektronikus Kiadó, 2009.
ALEX BELLOS: Alex Csodaországban,
Európa Kiadó, 2014.
Wikipédia: Fraktál
http://hu.wikipedia.org/wiki/Frakt%C3%A1l
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése