Nemrég olvastam egy tudományos hírt
az interneten, miszerint kiderítették, hogy a madarak a
dinoszauruszoktól származnak. Ennek kapcsán érdekes gondolatok
fogalmazódtam meg bennem, de mielőtt ezekre rátérnék, két
régebbi cikkemet kell újra leírnom ide. Verne Gyulát a sci-fi
irodalom atyaként tartják számon, műveinek nagy kultusza volt a
volt szocialista országok területén, és sokak szerint Verne
műveinek marxista filozófiai alapjait okolhatjuk ezért, de mondták
már Verne Gyulát anarchistának is amiatt, hogy több művében
vannak olyan utalások, amelyek az angol gyarmati rendszer elleni
lázadást sugallnak.
Műveire az író saját bevallása
szerint is nagy hatást gyakorolt a földrajz szemlélete.
Regényeiben általában nagymérvű utazásokat mutat be a tenger
mélyére, a föld közepe felé, a holdba, vagy éppen léggömbbel
a levegőben távoli kontinensek felett. Sokakra éppen ezzel tett
nagy hatást, mert fel tudta kelteni az emberek érdeklődését a
távoli messzeségek hívó szava iránt. Mivel legtöbben
regényeinek szellemét a marxizmussal hozzák kapcsolatba a
tudományos-technikai, tehát materialista fejlődés hirdetése
miatt, először is a marxizmus szülőatyát kell vizsgálat alá
vennünk, vagyis a lutheránus vallást, és ki kell elemeznünk,
hogy miben is áll a lutheranizmus lényege.
Mircea Eliade az Az örök visszatérés
mítosza című könyvében, ahol a judaizmus és a kereszténység
megjelenése előtti archaikus kultúrákat és vallásokat elemzi a
történelem fogalmának szempontjából. Elemzésének
középpontjában áll az archetípusok fogalma, amelyet nem Carl
Gustav Jung mélylélektani értelmezésében használ,
mélylélektannal nem foglalkozik a könyvben, hanem olyan ősi
cselekedetekként, vagy történésekként értelmezi az
archetípusokat, amelyeket Istenek, hősök vagy egyéb más
személyek vittek végbe egy múltbéli időpontban az adott vallási
közösség emlékezetében, és amelyek emellett mitikus értelmet
is nyertek a közösség kollektív tudatában.
Ezek az archetípusok, vagyis tettek
és történések általában beépülnek az adott vallási közösség
rítusaiba, szertartásaiba, és bizonyos időközönként a rítusok,
szertartások gyakorlásával mintegy megismétlik, és felelevenítik
őket. Mint ahogy például az egyes indiai teremtésünnepek
alkalmakor a mindenségnek a káoszból való létrejöttét
ismétlik, és elevenítik fel, és ilyenkor a szerző szerint a
közösség tudatában szó szerint megismétlődik a teremtés, a
mindenség állapota visszatér a kezdeti állapotokhoz, ennek
következtében pedig ezekben a kultúrákban megszűnik létezni a
történelem.
Tehát a szerző szerint az archaikus
kultúrákban az örökké ismétlődő rítusok gyakorlása
megszünteti a történelmi idő múlását, és ezért nincs meg
náluk az a modern haladáseszmény, ami modern európai kultúrkörben
megvan. A történelem eszméje Eliade szerint először a
judaizmusban jelent meg, a zsidó eszkatalógiában, amely a
történelmi jövőben megvalósuló megváltás gondolatát hívta
életre az eljövendő új Izrael gondolatában továbbá a jövőbeni
messiásvárás zsidó jellegzetességében. Ebben a
gondolkodásmódban megszűnik a történelem ciklikus ismétlődése,
és a történelem egyenes vonalú lineáris szemlélete lép a
helyébe, hiszen a zsidó hitben a történelmi jelenből egyenes
vonalú fejlődés vezet az új Izrael megszületéséig, vagy a
messiás eljöveteléig.
A történeti szemléletet Eliade
szerint a kereszténység is átvette Szent Pál illetve Szent
Ágoston tanításában, akiknél a keresztény eszkatalógia szerint
a történelem a végítéletet felé halad, ahol a földi világ
megszűnik létezni, és Isten ítélkezik élők és holtak felett.
Eliade láthatóan erősen ellene van könyvében a történelem
eszméje által áthatott modern civilizációnak, ahol a történeti
eszme a kereszténységben is jelen van, mégsem vált
keresztényellenessé, mégsem állt az újpogányság pártjára,
egyrészt azért, mert szerinte korunkban csak a személyes Isten
jelenléte védheti meg az embert a történelem rémületétől, ez
pedig csak a kereszténységben van jelen.
Másrészt azért, mert Eliade
szerint a kereszténységnek a lineáris történeti szemlélet
mellett egy sajátosan ciklikus történeti szemlélete is volt. A
középkorban például a Szent Ágostoni lineáris történeti
szemlélet mellett jelen volt a ciklikus történeti szemlélet is,
Aquinói Szent Tamás és más középkori szerzők gondolkodásában
is. Sőt Eliade szerint a kereszténység egyenesen meghaladta az
archaikus pogány vallások ciklikus történeti szemléletét
azáltal, hogy a teremtés ciklikus megújításának helyébe az
ember ciklikus újjászületését tette, ami Krisztus
kereszthalálában, és feltámadásában ölt testet, amit a
keresztények minden évben megünnepelnek a pogány teremtésünnepek
mintájára. A könyv végén tehát éppen arra a megállapításra
jut, hogy egyedül a kereszténység az, amely megmentheti a modern
embert a történelem rémületétől.
Érdekes összevetni Eliade nézeteit
Nikolaj Berdjajev: A történelem értelme című művében kifejtett
nézeteivel. Berdjajev ebben a könyvében arról ír, hogy a
zsidóság történelmi hivatása nem más, mint a történelmi
szellem terjesztése a világban. Mit is ért Berdjajev történelmi
szellem alatt. A zsidóság történelmi szelleme az árja szellemtől
való különbözőségből ered. Az árja szellemre különösen az
Indiaira, de a görögre is, a szemlélődés, vagyis az evilági lét
helyett a túlvilági lét irányába való fordulás fokozottabb
jelenléte a jellemző a zsidó szellemmel ellentétben.
Ezért az árja szellem az evilági
létben kevésbé tevékeny, kevésbé drámai, mint a zsidó.
Különösen igaz ez az Indiaiakra, akik olyan mértékben a túlvilág
felé fordulnak, hogy náluk az Istenség lényegében egységet
alkot a szubjektummal, vagyis a tudattal. Náluk a történelmi
szellem egyáltalán nincs jelen. Világuk teljesen történelmietlen,
mozdulatlan. A zsidó karakterben éppen az hívja életre a
történelmi szellemet, hogy náluk az Isten és az ember közötti
távolság rendkívül nagy. Emiatt a halhatatlanság, tehát a
túlvilági élet gondolatát nem is fogadják el, mert az az ő
szemükben nem mást jelentene, mint az ember Istenné válását, ez
pedig ellenkezne az ember és az Isten közötti mérhetetlen
távolság eszméjével.
Ez az oka, hogy az ő vallásosságuk,
a földi létre, vagyis az evilági történelemre irányul. Egyedül
őnáluk alakult ki az evilági messiásvárás eszméje, aki majd
megvalósítja a zsidók államát, vagyis az új Izraelt. Ez náluk
nem profán, hanem vallásos gondolat, csak éppen evilági
vallásosságról, a történelemben megvalósuló eszkatalógikus
megváltásról van szó. Ezért származik a történelmi szellem a
zsidó vallásból, mert történelmi szellem csak egy olyan
vallásból születhet, amely valamiféle eszkatalógikus cél felé
irányul. A zsidó történeti szellemből ered a modern világ
haladáseszménye, amely a jövőben megvalósuló zsidó állam
eszkatalógikus gondolatát, a jövőben megvalósuló földi
paradicsom gondolatával helyettesítette, legyen az kommunizmus,
vagy liberális világállam.
Az ember és az Isten távolságának
a zsidó vallásosságban van még egy következménye is. Mivel a
zsidók az egyén túlvilági halhatatlanságát nem tudják
elfogadni, mert az az egyén megistenülését jelentené, az evilági
halhatatlanság gondolata terjedt el náluk, ami csak úgy
kivitelezhető, ha a zsidók utódaikban válnak halhatatlanokká,
vagyis, ha maga a zsidó nép válik halhatatlanná. Erre vezethető
vissza a zsidók erős közösségi érzése és összetartása,
mivel a halhatatlanságot az árjákkal szemben egyénileg nem, hanem
csak kollektíven tudják értelmezni, ami a nemzet
halhatatlanságában ölt testet. Tehát az erős zsidó közösségi
érzés is az Isten és az ember távolságára vezethető vissza a
zsidó vallásban.
Érdemes megjegyezni, hogy az ember
és az Isten távolságának van egy tükörképe a vallásos
irodalomban ez pedig a gnoszticizmus. A gnosztikusok azt vallották,
hogy az ember sajnálatos bukás eredményeképpen került a jó
szellemi világból a gonosz anyagi világba, és egyetlen célja
csakis az lehet, hogy radikális aszkézis által kiszabaduljon az
anyagi világból, és a szellemi világba kerüljön. Tehát az
anyagi és a szellemi világ ellentétét vallották. Az anyagi és a
szellemi világ ellentétének a zsidó vallásban az ember és az
Isten távolsága feleltethető meg.
Berdjajev tehát a történeti
szemléletet az Isten és az ember távolságának függvényévé
teszi, annak hiányát pedig az ember és az Isten egységének
függvényévé, míg Eliade a történeti szemléletet a ciklikus
szemlélet függvényévé teszi, annak hiányát pedig a ciklikus
szemlélet hiányának függvényévé teszi. Kinek van igaza. Ez
véleményem szerint abból a szempontból érdekes, hogy a különféle
keleti kultúrák korunkban milyen mértékben tudták átvenni a
nyugati történeti szemléletet, vagyis a haladás gondolatát és
az ebből kinövő kapitalista intézményeket.
Az kell először is észrevennünk,
hogy mihez is kapcsolódik az úgynevezett ciklikus szemlélet.
Nyilvánvalóan a természethez. Egyedül a természetre jellemző az
örök ciklikusság és visszatérés, mint például a tavasz, nyár,
ősz és a tél örök váltakozása. Georg Wilhelm Friedrich Hegel:
Előadások a világtörténet filozófiájáról című könyvében
az ókori perzsa kultúrát, amelyen később felépült az iszlám,
és a zsidó kultúrát egyaránt dualista jellegű kultúráknak
tartja. Tehát olyan kultúráknak, amelyek szembehelyezik egymással
az anyagot és a szellemet, tehát a gnoszticizmus alapelvein épülnek
fel, amiről mint ahogy már leírtam Berdjajev szerint kedvez a
történeti szellemnek, azonban a Perzsa vallásban szerinte a
szellemet a természet hatja át, hiszen a perzsa ősvallás
természetvallásnak tekinthető.
A zsidó vallásban pedig Isten tiszta
szellem, ahol a szellemet nem szennyezi be a természet. Ehhez
hasonló módon vélekedik a keletebbre lévő kínai és indiai
vallásokról is. Mind a kettő olyan vallás, ahol az emberi lélek,
és a világ egységet képez az Istenséggel, az anyag lényegében
a létrendileg magasabb fokon álló szellem létrendileg alacsonyabb
fokú megnyilvánulása a panteista gondolkodás értelmében, amiről
Berdjajev azt állította, hogy ellene dolgozik a történeti
szellemnek. Azonban míg Indiában a szellemet az iszlámhoz
hasonlóan a természet hatja át, addig Kínában ez nem látható.
Ez egyébként azonnal észrevehető a kínai művészeten is, hiszen
az sokkal puritánabb, mint az indiai.
Ez érdekes, mivel valóban az iszlám
vallás is, amely a perzsa kultúra területein jött létre, az
ember és az Isten távolságára épül, mint a zsidó vallás, de
nem fejlődött ki benne a lineáris történelmi szemlélet, mint
ahogy a zsidó vallásban. Ez pedig azt sugallja, hogy a lineáris
történeti szemléletnek nem csak az ember és az Isten távolsága
a feltétele, hanem csak ott alakulhat ki, ahol egyrészt jelen van
az Isten és az ember távolsága, másrészt ahol a vallást a
tiszta szellemi jelleg uralja, amit nem szennyez be a természet. Max
Weber: Gazdaság és társadalom című könyvében leírja, hogy az
iszlámban a protestantizmushoz hasonlóan az ember és az Isten
távolsága az eleve elrendelésen alapul, ahol az ember sorsa teljes
egészében Isten kezében van, és az ember önerejéből nem
változtathat saját sorsán, csak az Isteni kegyelem által, de míg
a protestantizmusban az eleve elrendelés a túlvilági üdvözülésre
irányul, Isten csak azt rendeli el előre, hogy a hívő a mennybe
vagy a pokolba kerül, addig az iszlámban az eleve elrendelés az
evilági történelemre irányul. Isten az iszlámban az evilági
élet menetét rendeli el előre. Tehát az iszlámban a történelmi
mozgást burkolja be a természet, a determináció. Márpedig Weber
szerint csak a túlvilágra irányuló eleve elrendelés indukálja a
fokozott aktivitást, vagyis a történelmi mozgást.
A túlvilágra irányuló eleve
elrendelés, vagyis a predesztináció azt tanította, hogy Isten
eleve elrendeli az embereket mennyre vagy pokolra, de az ember
evilági életének minősége mintegy jelzi, hogy ő van e
kiválasztva az üdvözülésre, ennek következtében a protestánsok
folyamatosan jeleket kerestek saját életükben, hogy ők vannak e
kiválasztva az üdvözülésre, amit az evilági munkavégzésben
elért sikereikben véltek megtalálni. Így vallásos életük
állandó, és minél sikeresebb munkára késztette őket, tehát
életre hívta a történelmi mozgást. Az iszlámban a tiszta
szellem természet által való áthatottsága tehát az evilági
történelemre irányuló eleve elrendelésben, vagy más néven a
fatalizmusban ölt testet, ami lefékezi a történelmi mozgást.
A kínai és az indiai vallás
egyaránt az ember és az Isten egységére épül, általában azt
mondják, hogy nem is jellemző egyikre sem a történeti szellem és
a haladás gondolata, azonban korunkban azt látjuk, hogy Kína
hihetetlen gyorsasággal veszi át az európai haladás gondolatát,
és folyományát a kapitalista gazdasági rendszert. India pedig
kevésbé gyorsan, és India vallása az, amit fokozottabban hat át
a természet, vagy másként a determináció. Ha jobban megnézzük
a távol-keleti sárga népek vallásait, akkor azt látjuk, hogy
azok nem csak egyszerűen az ember és az Isten egységére épülnek,
hanem mintegy szintézisét alkotják az ember és az Isten
távolságára épülő zsidó történeti szellemnek, és az ember
és az Isten egységére alapuló történetietlen szellemnek.
Vegyük szemügyre például a kínai
taoizmus tanításait. „A taoizmus Kína egyik legnagyobb
autentikus ősi vallása, mely jelentős mértékben befolyásolta a
kínai kultúrát, filozófiát, politikát, gazdaságot, irodalmat,
zenét, a kínai orvoslást, kémiát, a harcművészeteket,
geográfiát és táplálkozástudományt.
A kínai filozófiában az állandóan
mozgó és szakadatlanul változó valóságot taónak (, pinyinben
dào) nevezik, és olyan kozmikus folyamatnak tekintik, amelyben
minden dolog benne foglaltatik. A tao a világ ősoka, ősprincípiuma,
belőle keletkezett minden létező élő és élettelen. A taoisták
úgy tartják, hogy nem kell ellenállni ennek a világot mozgásban
tartó erőnek, hanem a cselekedeteinket kell hozzá igazítani, s
harmóniában kell élni vele azért, hogy az életünk
erőfeszítésektől és erőszaktól mentessé, építő folyamattá
váljon. A taoista bölcs olyan valaki, aki „úszik a tao
áramlásában”. Ez mondanom sem kell nagyon hasonlít az ember és
az Isten távolságára épülő zsidó történeti szellemre, hiszen
az is egyenes vonalú haladást, mozgást jelent.
Az európai felfogás egyaránt
taoizmusnak nevezi a kínai ókori eredetű filozófiai irányzatot
(, dào jiā, tao csia) és a vele összefonódott népi vallást (,
dào jiào, tao csiao). A hagyomány szerint a taoizmus tanításainak
első összefoglalója a Változások Könyve, a Ji Csing volt, míg
az úgynevezett népi vallás első leírójának a kínai bölcset,
Lao-ce-t (Lǎozǐ) tartják. A Lao-ce féle tanítások további
magyarázataiként ismert könyvek elsősorban Zhuang Zhou (Csuang
Csou) néven ismertek. Eredetileg filozófiai iskolaként jött
létre, de a népies misztikum a vallások szintjére emelte. Fő
tanítása a kozmikus harmónia helyreállítása a természet és
ember viszonyán keresztül.
… A filozófiai és a vallási
taoizmus közötti különbséget pragmatikus szempontok alapján
célszerű értékelni. A filozófiai taoizmus a tao ideáját,
mibenlétét, kihatásait, metafizikai vonatkozásait vizsgálja, míg
a vallásos a tao „szellemiségét” a hívők számára a
misztikumok és misztériumok szintjén, gyakorlati módszerekkel meg
is próbálja valósítani (meditációk, koncentráció,
légzéstechnika, alkímia, rituálék és mágiák a test és
szellem átalakítására, a tao szellemével való
összeolvadáshoz).” Itt pedig egyértelműen az ember és az Isten
egysége érhető tetten, hiszen a taoista bölcs mindenáron
egyesülni akar a tao-val.
A Kínai taoizmusban tehát a
Berdjajevi értelemben vett történeti és történetietlen szellem
egyaránt jelen van, ami azt sugallja, hogy a természet által való
áthatottság hiánya óhatatlanul a történeti szellem irányába
viszi az adott vallást, még ha az alapvetően történetietlen
szellemű is. Berdjajev a fent idézett könyvében arról is írt,
hogy a kereszténység küldetése nem más, minthogy megszabadítsa
az emberiséget a természet démonaitól. A keresztény ember és
általában a nyugati ember fél a természettől. Eliade szerint a
görög kultúrában, amely a nyugati kultúrkörhöz tartozik, jelen
volt a ciklikus szemlélet, a történelmet ciklikusan ismétlődő
aranykorra, ezüstkorra, részkorra, és vaskorra osztotta. A görög
kultúra természettel való áthatottságán azonban lehet
vitatkozni. Hegel szerint az ókori görögök Istenei emberszerűek
voltak, ennek következtében jelen volt az adott vallásban az
érzékiség, ez azonban mégis szellemi volt, a görögök
valamiképp az érzékiséget tették szellemivé.
Molnár Tamás írta le Pogány
kísértés című könyvében a különbséget a görög művészet
„józansága, ésszerű arányai és illeszkedései s a hindu
művészet – és mitológia – pompája között, amelyben a
fantáziának mintha semmi nem szabna határt, az anyagok, színek és
az elbeszélés pedig nem hajlandók alávetni magukat az
ésszerűségnek és mértéktartásnak.”. Ez pedig a hindu
művészet esetében egyértelműen a természet vad burjánzásaként
fogható fel, ami a görög művészetben nincs jelen.
Ha arra a kérdésre keressük a
választ, hogy a görög kultúra ciklikus jellege is a természethez
kötődik e, akkor véleményem szerint azt kell mondjuk, hogy igen,
de én megkülönböztetném egymástól a földi természetet, és a
világűrt, ahol nincs az az ésszerűtlen burjánzás, mint ami a
földi természetben, hanem a világűr a végtelen tér hazája. A
görög kultúra ciklikussága pedig a világűr ciklusaihoz
igazodik, ezért van a görög művészetnek olyan ésszerű,
geometrikus jellege, mert a világűr a végtelen tér hazája. A
görög, és általában a nyugati kultúrkörök ősszimbóluma a
végtelen tér, vagy a plasztikus testiség, ahogy azt Oswald
Spengler leírta. Ez azért van, mert a nyugati kultúrák köztes
helyet foglalnak el az ember és az Isten egységére épülő
indiai, és és az Isten és az ember végletes távolságára épülő
zsidó kultúrák között. A görög kultúrában van távolság az
Isten és az ember között, de ez a távolság nem olyan végletes,
mint a zsidó kultúrkörben.
A fentiek értelmében tehát a bibliai
zsidó vallás testesíti meg a lineáris történeti szellemet, vagy
másként a férfiúi dinamizmust, mozgást. Az indiai és az iszlám
vallás pedig a természet passzivitását, mozdulatlanságát. Az
indiai vallás áll a legközelebb a spinozai panteizmushoz, ahol a
természet egyenlő Istennel, és minden része mozdulatlan, akárcsak
az indiai kasztrendszer. Az iszlám viszont a zsidó valláshoz
hasonlóan eszkatalógikus, történeti jellegű vallás, de ott az
emberiség történelmének menete eleve el van rendelve, hiszen a
korán szerint Allahban eleve meg van írva, hogy mi és hogyan fog
végbemenni az emberi történelemben, ezért a történelmi mozgást
mégis a természet determinációja, mozdulatlansága burkolja be,
így az iszlám mégis sokban hasonlatos az indiai vallási
rendszerekhez. Úgy is mondhatnánk, hogy az indiai vallásosságban
a természet alárendelő jelleggel determinálja a világot, az
iszlámban pedig mellérendelő jelleggel. Az indiai vallásosságban
a mozdulatlan természet, vagy a panteista ősszubsztancia,
vertikálisan, fentről lefelé emanálva determinálja a világot,
az iszlámban pedig az előrefelé haladó lineáris történeti
szellemet horizontálisan burkolja be a természet determinációja.
A dinamikus, zsidó kultúrkörnek ebből kifolyólag a lineáris
történeti szellem feleltethető meg, a természet által
determinált indiai és iszlám kultúrkörnek pedig a ciklikus
történeti szellem.
Az iszlám kultúrkörben született
meg az a történelemfilozófus, aki elsőként ötvözte egymással
a zsidó lineáris történelemszemléletet, és az iszlám ciklikus
történelemszemléletét. Ibn Khaldun írja le „Bevezetés a
történelembe” című könyvében, hogy a keleti beduin arabok
törzsszövetségét a csoportszolidaritás elve építi ki, és
tartja fenn. A csoportszolidaritás az, amely a beduin arab
törzsszövetséget egységbe kovácsolja, majd az egység
fenntartójaként, és irányítójaként kitermeli magából a
vezetőt. Az arabok körében élesen elkülöníti a nomád
életmódot folytató beduinokat, a városban élő araboktól. A
nomád beduinok élete a nomád életforma miatt nagyon kemény, sok
nélkülözést kell elszenvedniük, és sok nehéz munkát kell
elvégezniük. Ez a harcban bátorrá és erőssé, ellenállóvá
teszi őket, és ez teszi őket alkalmassá a birodalomépítésre.
A harcedzett beduin harcosok könnyen
meghódítják a fényűzésben elpuhult városi népeket, de ezután
általában ők is letelepednek és a városiasodás útjára lépnek.
A városiasodás magával hozza az ipari mesterségek és a
tudományok, továbbá a fényűzés megjelenését. Ennek
következtében a harcos, nomád beduin arabok, vezérükkel együtt
elpuhulnak, továbbá erkölcseik megromlanak. Néhány generáció
múltán az elpuhult, és erkölcseiben megromlott vezetőréteg
egyre több vagyont és fényűzést követel magának, ez pedig
meglazítja a csoportszolidaritást. Az alattvalók fellázadnak
ellenük, ez pedig a birodalom bukását vonja maga után.
Khaldun szerint minden birodalom
ezeken a fejlődési szakaszokon megy keresztül, amely az iszlám
területén valaha is keletkezik és elpusztul, és minden újonnan
megszülető, majd elpusztuló birodalom magasabb rendű tudománnyal
és kultúrával rendelkezik, mint az előző. Tehát Khaldun szerint
a történelem nem mozdulatlan, és fejlődés nélküli, hanem
tulajdonképpen lineárisan halad előre a fejlődés útján, de ez
a lineáris fejlődés mégis a különféle birodalmak ciklikus
bukása és újjászületése közepette halad előre. A történelem
menete így egyszerre ciklikus és lineáris. Ha a lineáris
történelemszemléletet a következő ábra szemlélteti:
a ciklikus történelemszemléletet
pedig a következő:
akkor Ibn Khaldun történelemszemléletét
ez az ábra mutatja be a legjobban:
Tehát Ibn Khaldun volt az első
tudós, aki a filozófia történetében mozgást vitt a természeti
szükségszerűség által determinált ciklikus
történelemszemléletbe.
A nyugati filozófia történetében
pedig Gottfried Wilhelm Leibniz volt az első, aki kidolgozta a
mondalogia elméletét. Leibniz Spinozához hasonlóan panteista
volt, ő is azt vallotta, hogy a természet egységet képez
Istennel, de ő azt is vallotta, hogy a természet nagy egységében
további panteisztikus ősszubsztanciák, egységelemek rejtőznek,
amelyek mind tükörképei az első nagy természeti egységnek,
ősszubsztanciának, és mivel tükörképei annak tehát nagyban
hasonlítanak rá, egyszerre el is különölnek attól, meg egységet
is képeznek vele. Ezeket nevezte monászoknak, és azt hirdette,
hogy a látható valóságban minden létező, így az emberek az
állatok, vagy a tárgyak ilyen monászoknak tekinthetők, amelyek
mind tükörképei a nagy egységnek, és mivel tükörképei annak
tehát nagyban hasonlítanak rá, egyszerre el is különülnek tőle
és egységet is képeznek vele.
Tehát egyfelől meg is őrizte a
természet egységét, másfelől meg tagoltságot is vitt bele, és
mivel a tagoltság, a dualizmus, az egymástól való
elválasztottság, ahogy azt a dualista bibliai zsidó vallás
esetében is láthattuk a dinamizmus és a mozgás megtestesítője,
a természet mozdulatlansága és passzivitása nála is
dinamizmussal és mozgással vegyül, akárcsak Ibn Khaldunnál.
Leibniz filozófiai rendszerét először Johann Friedrich Herbart
német pedagógus használta fel a pedagógia területén.
Tanítása szerint a külvilág
látható objektumai nem mutatnak teljes képet arról, hogy hogyan
is épül fel a valóság, hanem csak utalnak a valóság igazi
természetére. A valóság igazi belső természete nem más,
egyfajta mozdulatlan, és változásoktól mentes, örökkévaló
létező, amit ő reálénak nevez. Az érzékeink által felfogható
valóság mozgó és változó jellege pedig csak ennek mozdulatlan
reálénak a belső viszonyait tükrözi. Itt már jól látható
Herbart reáléinak a rokonsága Leibniz monászaival. A természet
mozdulatlansága, amit mozgás és változás burkol be. Mivel
Herbart szerint az érzékeinkkel felfogható valóság mutat meg
mindent a valóság igazi természetéből, a valóság igazi
természete nem is ismerhető meg teljes mértékben. Viszont mindig
folyamatosan közelíthetünk annak megismeréséhez. Ez Herbart
szerint úgy történik, hogy az emberi lélek maga sem más, mint
egyfajta reálé, amelynek belső mozdulatlan részét, mint a
természet által determinált panteista ősszubsztanciát, akár a
Freudi tudattalannak is megfeleltethetjük, és amely más reálékkal
áll kapcsolatban. Az emberi elmében megjelenő változások pedig,
mint a tanulás vagy az alkotás nem mások, mint a lélekreálé
kapcsolatba lépése és védekezése a tárgyi világ más reáléinak
behatásaival szemben, amely arra irányul, hogy a lélekreálé
fenntartsa saját létformáját.
A lélekreálé más reálék
behatásaival való kapcsolatait Herbart egyszerűen képzeteknek
nevezi. Leszögezi továbbá, hogy a képzetek nem mások, mint a
lélekreálé külső mozgó és változó része, a belső
mozdulatlan résszel szemben, úgy ahogy a külvilág reáléinak is
van mozgó és változó része a belső mozdulatlan résszel
szemben. A képzetek működésének sajátosságait Herbart a hegeli
dialektikából kölcsönzi. Jellemző rájuk a változás és az
egyensúly vagy az egyensúlytalanság. A külvilág behatásainak
köszönhetően jönnek létre a képzetek, amelyek olykor egymással
ellentétesek, mint például amikor valaki nem érti, hogy hogyan
lehet a kvantummechanikában valami egyszerre létező is és nem
létező is, ilyenkor létrejön egyfajta egyensúlytalanság, ahol
csak egy új képzet állíthatja helyre az egyensúlyt, esetünkben
amikor az illető magáévá teszi a kvantummechanika matematikai
apparátusának új képzetét, és megérti, hogy hogyan lehet a
kvantummechanikában valami egyszerre létező is, meg nem létező
is.
A tanulás folyamán Herbart szerint
így közelítünk folyamatosan a valóság mozdulatlan
mélyrétegeinek a megértéséhez, hogy ellentétes képzeteink
egyensúlytalanságokat hínak életre az elmében, majd az új
képzetek behatásai újra helyreállítják az egyensúlyt. Leibniz
mellett Herbart filozófiai nézetei is sok rokonságot mutatnak
Khaldun történelemszemléletével, hiszen ott is nagy hangsúlyt
kap az egyensúly fogalma. Az iszlám hitű ember számára, mivel a
történelem menetét a természeti szükségszerűség
determinációja burkolja be, szinte semmi lehetősége nincs arra,
hogy a történelemben szabadságra leljen, vagyis hogy a történelem
menetét maga alakítsa. Csak egyetlen egy, mégpedig az, hogy
hozzáigazodik a történelem menetének determinált jellege által
életre hívott ciklikus menetrendhez.
Mivel a természet által determinált
történelem szükségszerűen ciklikus jellegű, az iszlám hitű
csak azáltal tud a jelenleginél magasabb szintre emelkedni a
történelem menete során, hogy a történelmi ciklusok leszálló
ágaiban megfelelően visszafogja, és ezáltal tartalékolja erőit,
hogy aztán a felszálló ágban teljes erőbedobással lovagolja meg
az újjászületés adta lehetőségeket, így kamatoztatva azt az
erőt, amit a leszálló ágban tartalékolt, tehát egyensúlyt tart
fent a leszálló és felszálló ágak időszakai között, hogy így
a végén magasabb szintre kerüljön, mint előtte.
E hosszú kitérő után végül
szeretnék rátérni a lutheri reformáció elemzésére. Luther
Márton volt az európai reformáció első hírnöke, aki véglegessé
tette a nyugati kereszténység szakadását. Szakított a római
katolikus egyházzal, annak dogmáival és hierarchikus uralmi
rendjével, és létrehozta saját egyházát, aminek teológiája
magában foglalta az isteni kegyelem hangsúlyozását az emberi
üdvözülés folyamatában. Az ember eszerint nem üdvözülhet sem
a gyónás szentsége, sem pedig jó cselekedetek gyakorlása által,
hanem csak Isten kegyelme által, viszont meghagyott annyit az
embernek, hogy ha hisz Istenben és az isteni kegyelemben, akkor a
hit által felismerheti Isten jövőbeni üdvözítő szándékát.
Ebben a teológiai rendszerben egyrészt
megvan az ember és az Isten távolsága, ami az ószövetségi zsidó
történeti szellem alapja is, továbbá megvan benne a hit, amit
tovább kell elemeznünk, hogy minek is az alapja. Ahogy fent azt már
kifejtettük az iszlám vallásra a természet által determinált,
fatalista történeti szellem a jellemző, ennek egykori őse és
alapja pedig a manicheizmus volt, amely szélsőségesen dualista
szemléletet hirdetett. Azt mondta, hogy a világban két egymással
ellentétes, és egymással folyamatosan küzdő szubsztancia
létezik. Az anyag és a szellem, a fény és a sötétség, és ezek
között kibékíthetetlen ellentét van. Az emberi lélek a fény
világából bukott alá egykor a sötét anyagi világ rabságába
és folyamatos harcot kell vívnia, hogy hogy kiszabaduljon onnan, és
visszajusson a fény világába. Ez az alapja az iszlám determinált
történeti szellemének. Az iszlám vallásban a manicheus fény és
sötétség ellentét az igaz hitűek és a hitetlenek ellentétére
lett lefordítva. Az iszlám hitűek számára a világ két részre
van osztva: őrájuk az igaz hitűekre és a hitetlenekre és nekik,
mint a fény képviselőinek folyamatosan harcot kell vívniuk a
hitetlenekkel, vagyis a sötétség képviselőivel. Akárcsak a
manicheusoknál.
Ahhoz pedig hogy ez a harc teljes
erőbedobással menjen a Mohamed által megparancsolt kizárólagos
hit biztosítja az alapot, mert azok számára, akik csak egy
dologban hisznek a világ két részre osztódik arra amiben hisznek,
és az ezen kívül álló dolgokra, amelyekben nem hisznek. Az
iszlám által megparancsolt feltétlen vakhit tehát a manicheus
dualizmus szemléletét eredményezi azzal, hogy két részre osztja
a világot, ahol az egyik a fényt a másik pedig a sötétséget
képviseli, a manicheus dualizmus pedig a determinált történeti
szellemnek az alapja ahogy azt fent kifejtettük. Luther pedig
pontosan azt parancsolta meg követőinek, amit Mohamed is: a hitet.
A vakhitet soha sem a katolicizmus, de nem is a kálvinizmus, hanem a
lutheranizmus és az iszlám parancsolta meg követőinek.Tehát a
lutheranizmus teológiájában két fő elem érhető tetten,
egyrészt a zsidó történeti szellemiség, aminek az ember és az
Isten távolsága az alapja, másrészt pedig a természet által
determinált iszlám történeti szellem, aminek pedig a feltétlen
hit az alapja.
Ahogy pedig azt fent már kifejtettük
Ibn Khaldun filozófiájában, tehát az iszlám történeti
szellemben is ez a két tényező van összegyúrva: a zsidó
történeti szellem, és az iszlám determinált történeti
szelleme. Tehát a lutheranizmus teológiája tiszta iszlám
misztika, ahogyan Luthernek is a rózsa a jelképe, amit a muszlim
misztikusok használnak. Ennek megfelelően a lutherizmusnak sok
mindenben rokonságot kell mutatnia az iszlámmal, és ez így is
van. Az újkorban, amikor az oszmán-török birodalom előretört a
Balkánon és Ausztriát fenyegette a Habsburgokat a nyugat felől
érkező lutheránus fejedelemségek háborús fenyegetése
akadályozta meg abban, hogy erőit teljes mértékben kelet felé
fordítsa és kiűzze a törököt a Balkánról. Tehát a török
balkáni térhódítását nyugaton még csak nem is a kálvinizmus,
hanem elsősorban a lutheranizmus segítette elő.
A reformátorok között elsősorban
Lutherre volt jellemző a zsidóellenesség és a kamat határozott
ellenzése, ami erősen az iszlámmal rokonítja a lutheranizmust. A
kálvinisták is harcoltak több helyen a katolikus egyház ellen, de
azok a harcok inkább gazdasági jellegűek voltak. Egyedül Luther
indított háborút a hit nevében a katolikus egyház ellen, ahol
Rómát mindenféle babiloni szajhának nevezte, amit el kell
pusztítani. Ez is az iszlámmal rokonítja a Lutherianzmust. A
kapitalizmus főként a kálvinista területeken alakult ki, nem a
lutheranus területeken, ez is összekapcsolható az iszlám
hagyományos kapitalizmusellenességével.
A lutheranizmushoz hasonlían a
marxizmus tanítása is két filozófiai elméletből áll össze. A
dialektikus materializmusból és a történelmi materializmusból.
„A dialektikus materializmus alapgondolatait Friedrich Engels
foglalta össze "Anti-Dühring" c. munkájában: Az anyag
különböző mozgásformái (fizikai, kémiai, biológiai,
társadalmi) egymásra épülnek, az anyagi világ jelenségei
ellentmondásosak, állandó változásban és fejlődésben vannak.
A különböző szintek az alsóbb szintekből keletkeznek
történetileg, és törvényszerűségeik logikailag azokból
magyarázhatók. A dialektikus materializmus fogalomrendszerében a
minőségi szintváltás jelenti a dialektikus tagadást, amelynek
során az alsóbb szint bizonyos sajátosságai módosulva ugyan, de
megőrződnek a felsőbb szinten. Az ismételt szintváltás újra
megjeleníti az eredeti minőséget, de más mennyiségi
meghatározottsággal.” Tehát az anyag mozgását, fejlődését
és történelmi előrehaladását nem mechanikusan a véletlen
segíti elő, ahogyan azt a mechanikus materialisták állították,
hanem a benne rejlő ellentmondások segítségével halad előre,
amelyek belső feszültséget okoznak az anyagban, hogy aztán
ezeknek az ellentmondásoknak a feloldásával és szintézisbe
hozásával mindig magasabb szintre jusson az anyag fejlődése. Így
jönnek létre a részecskékből a magasabb rendű anyagformák, a
holt anyagból a biológiai létformák, a biológiai létformából
az ember, hogy aztán az emberi társadalomban már a technika
fejlődésében folytatódjon az anyag önmozgása.
Az anyag tehát a marxizmus szerint nem
passzív, hanem dinamikus, önmozgó képződmény, ami jó gondolat,
és a keresztény szemlélettel is összeegyeztethető, hiszen a
lineáris zsidó-keresztény történeti szellem is erre a gondolatra
épül, hogy a történelemben egyenesvonalú az előrehaladás, és
Marx ezt a gondolatot az anyag fejlődésére vitte át, az anyag
fejlődését tette történetivé.
A történelmi materializmus gondolata
arra épül, hogy amikor az anyag fejlődése az emberi társadalom
történetének színpadára lép, tehát elkezdődik a technikai
fejlődés, akkor a technikai fejlődés a tulajdonviszonyokon
keresztül különféle ellentmondásokat hoz felszínre a
társadalomban. Így például, amikor a technikai fejlődés
következtében lehetővé válik a mezőgazdasági termelés, akkor
a termelőerők fejlődésének jelenlegi szintjénnek alapjain egy
sajátos társadalmi formáció jön létre, név szerint a
feudalizmus, ahol a hűbéri osztály és a jobbágyság áll
egymással szemben, mint kizsákmányoló és kizsákmányolt
osztályok, és ezek között az osztályok között folyamatos az
osztályharc, majd a technika további fejlődésével ez az
ellentmondás feloldódik a felszínre kerülő kapitalista polgárság
és a hűbéri osztály osztályharcának következtében és egy
újabb ellentmondás kerül felszínre az új társadalmi formációban
a kapitalizmusban ahol már a kapitalista tőkésosztály és a
munkásosztály áll egymással szemben. Egészen a kommunizmusig,
ahol a munkásosztály megsemmisíti a tőkésosztályt, az
ellentmondások feloldódnak és létrejön az osztálynélküli
társadalom a kommunizmus.
Tehát a történelmi materializmus
szerint az anyag dinamikus fejlődése egymással harcoló
osztályokat szül az emberi társadalomban, akik akárcsak a
manicheusok esetében a sötétség és a fény, dualisztikus módon
állnak szemben egymással, és folyamatos harcot vívnak egymással.
Nem lehet nem észrevenni itt a manicheus és ezen keresztül az
iszlám szemlélet felszínre kerülését már csak abban is, hogy
ez akárcsak az iszlámban úgy a történelmi materializmusban is
egyfajta fatalizmust, eleve elrendeltséget, hív életre a
történelem menetében, hiszen Marx szerint teljesen szükségszerű
a történelemben, hogy az osztályharcok története ebben a
formában és nem másként menjen végbe és ezen senki és semmi
nem változtathat. Tehát itt is akárcsak az iszlámban az emberi
történelem fejlődése determinált, a természet szükségszerűsége
burkolja be, és ez Marx legnagyobb tévedése is egyben, mert a
történelem nem osztályharcok története. Ezt már nagyon sokan és
nagyon sokféleképpen megcáfolták.
Az, hogy ez a tétel téves abból is
látszik, hogy Marx itt rosszul alkalmazta az evolúció törvényeit,
mert a történelmi materializmus lényegében azt mondja ki, hogy a
dinamikus anyag méhéből lépett a felszínre a manicheus alapelv,
vagyis az osztályok, vagy manicheus nyelven a sötötség és a fény
harca, tehát a passzív természeti szükségszerűség. Az evolúció
törvényei pedig azt mondják ki, hogy aktívabb képződményből
nem fejlődhet ki passzívabb képződmény, A gondolkodni tudó
emberből nem fejlődhet ki gondolkodni nem tudó állat, a mozogni
tudó állatból nem fejlődhet ki mozogni nem tudó növény. Tehát
ez a tétel mindenképpen téves. Marx egy jó gondolatra, hogy az
anyag nem passzív, hanem dinamikus, egy rossz gondolatot épített
rá, hogy a történelem osztályharcok története. Mindebből pedig
jól látható a marxizmus lutheránus jellege, hiszen itt is,
akárcsak a lutheránizmusban a keresztény lineáris és az iszlám
ciklikus történetszemlélet összegyúrásáról van szó a
dialektikus materializmusban, illetve a történelmi
materializmusban.
Ha Verne Gyulát marxistának
tekintjük, akkor azt kell mondanunk, hogy Verne marxizmzsa fordított
marxizmus. Verne műveiben a természet, amely az embert a
messzeségekbe hívja monumentális jelleget ölt. A hegyek, a
barlangok óriáscseppkövei a tengerek mélye úgy jelennek meg
Verne műveiben, mint a középkori gótikus katedrálisok. Ugyanazt
a messzeségekbe törő monumentalítást viselik magukon, és
természet messzeségekbe hívó monumentális jellege hívja életre
az emberekben a technika fejlesztésére irányuló igényt. Hogy le
tudjanak merülni a tenger mélyére, hogy le tudjanak fúrni a föld
közepéig, hogy el tudjanak utazni a holdba. Tehát itt éppen
fordítva történik, mint Marxnál. Nem a dinamikus anyag méhéből
születik a természet, hanem a természet méhéből születik
életre a dinamikus anyag, vagyis a technika fejlődése.
Ez pedig sokkal jobban megfelel az
evolúció fejlődéstörvényeinek, hiszen itt egy passzívabb
képződményből születik egy aktívabb képződmény és így
Verne adekvátabb, és humanisztikusabb marxizmust hozott létre,
mert ebben a rendszerben nincs osztályharc és
proletárnemzetköziség, hanem csak technikai univerzalizmus. Vernét
sokan anarchistának gondolják, mert szemben állt az angol
gyarmatbirodalommal ami nem teljesen igaz, ugyanis annak ellenélre,
hogy elutasította a brit birodalom politikai imperializmusát,
messzemenőkig támogatta az európai tudomány és technika
világimperializmusát. Azt vallotta, hogy a világ népeit az
európai tudomány és technika fejlődése és elterjedése hozhatja
közelebb egymáshoz. Ez pedig egy egész más univerzalizmus, mint
Marx univerzalizmusa aki az osztályharcra építette
univerzalizmusát, ahol a proletárok nemzetközileg egyesülnek a
tőke ellen.
Verne tehát nem volt a mai értelemben
vett anarchista, mert a mai anarchisták a technikai fejlődést is
elutsítják, hiszen az hívta életre a modern gazdaságban a
munkamegosztást, vagyis azt a jelenséget, hogy az emberek
gazdaságilag egymástól függnek, ami kerékbe töri az anarchisták
ideálját: a teljesen önellátó és független, saját törvényei
szerint élő embert. Verne Gyula a sci-fi atyja volt tehát az
ember, aki műveinek filozófiai tanításival emberivé tette a
marxizmust, a cikkben feltett kérdésre pedig azt a választ
adhatjuk, hogy Marxnak igaza volt a dialektikus materializmus
kérdésében, de tévedett a történelmi materializmus kérdésében.
Friedrich Nietzschéről a közismert
német filozófusról „A hatalom akarása” című műve alapján
elmondhatjuk, hogy filozófiája egyértelműen keresztényellenes
volt. Szerinte a keresztény erkölcs, amely önmegtagadást hirdet a
gyengék és a középszerű emberek ideológiája. Így akadályozza,
a természet törvényeinek kibontakozását az emberi társadalomban,
vagyis hogy a felsőbbrendű emberek, tehát a legerősebbek
kerüljenek hatalomra. Ezért gyökerestül ki kell irtani a
keresztény morált az emberi társadalomból. Felsőbbrendű ember
alatt nem valamiféle magasabb rendű eszme, vagy cél hordozóit
érti, hanem az erőseket, akiket a darwini kiválasztódás szent
törvényei alapján feltétlen hatalom illet meg a gyengék felett.
Ebből is látszik, hogy aki bármiféle szellemiséget képzel
Nietzsche rendszerébe az nagyon téved, mivel ez nem más mint
tiszta alkalmazott biológia, a legnyersebb érzékiség.
Nietzsche még a nemi vágyak féktelen
kiélését is elfogadhatónak tartja, és az ezt megregulázó
keresztény erkölcsöt elutasítja, mert az ellentmond a természet
törvényeinek, vagyis hogy az emberek kiéljék nemi vágyaikat,
amit a természet adott nekik. Ennél a gondolatnál pedig fel kell
tennünk a kérdést, hogy a Nietzschei felsőbbrendű ember nem
alsóbbrendű embert jelent e inkább, aki a keresztény erkölcsöt
sutba dobva, ami az emberi civilizációt a jelenlegi szintjére
emelte, visszatért az állati létszintre, ahol a legvadabb állati
ösztönök uralkodnak.
Ha pedig a Nietzschei felsőbbrendű
ember valójában alsóbbrendű ember, akkor ki az igazi felsőbbrendű
ember? Stanley Kubrick 2001 Űrodüsszeia című filmje a technika
pontosabban az űrkutatás dicséretének tekinthető. Az ember és a
világűr, vagy másként az ember és a végtelen kapcsolatát
mutatja be érzékletes képekkel, és a rendező a film egyik
legfőbb zenei aláfestőjéül Richard Straus: Imigyen szóla
Zarathustra című művét választotta, amely azonos című
Nietzsche egyik alapművével, és mint ilyen Nietzsche felsőbbrendű
emberére utal, mint ha azt sugallná, hogy a technika fejlődése
fogja egyszer majd megteremteni a felsőbbrendű embert.
Nekünk is ezen az úton kell
továbbhaladnunk. Ha a keresztény erkölcsök elvetése az
alsóbbrendű emberhez, tehát az evolúció visszafejlődéséhez
vezet, akkor talán a technika fejlődése fog elvezetni az evolúció
magasabb lépcsőfokáig, vagyis a felsőbbrendű ember
megjelenéséig. A következőkben azt kell megvizsgálnunk, hogy
miért jelent előrelépést az ember számára az evolúciós létrán
az űrkutatás, mint tudományág megjelenése.
Hronszky Imre kockázat és innováció
című könyvében arról ír, hogy az emberi történelemben életre
kelt minden technológiai ágazat lényegében nem más, mint az
emberben már eredetileg is meglévő szellemi vagy fizikai
képességek meghosszabbításai, illetve megtöbbszörözései,
tehát magasabb rendű formában való megjelenési formái. Így a
vasúti, illetve közúti közlekedés a két lábon járás
képességének megtöbbszörözései, ahol az ember gyorsabban tud
helyet változtatni a földön, mintha csak a két lábát használná.
A hajózás az úszás képességének megtöbbszörözése. A média
technológia az írástól a televízióig a beszéd segítségével
való kommunikáció képességének megtöbbszörözése. A
számítógép tudomány az emberi gondolkodás képességének
megtöbbszörözése, és így tovább.
A következőkben kérdés az, hogy mit
jelent az evolúció létráján való továbbhaladás az
élővilágban. Azt jelenti e az evolúciós fejlődés, hogy az
élőlényekben már eredetileg is meglévő képességek, adottságok
megtöbbszöröződnek? Nyilvánvalóan nem, mert az élő fajok
egyedei között mindig vannak olyan különálló egyedek, akikben
az eredetileg már meglévő képességek különbözőek, mint
például akkor, amikor az egyik faj gyorsabban fut a másik pedig
lassabban. Ha az azonos fajú egyedekben meglévő képességek már
eleve, természetüktől fogva, különbözőek, akkor ezeknek a
növelése, vagy csökkentése nem jelent ugrást az evolúciós
ranglétrán, hiszen a különböző képességnívón álló egyedek
is egy fajba tartoznak, tehát egy evolúciós szinten állnak a
biológia törvényei szerint, ha az a képességfajta amiben
különböznek mindegyikükben megvan valamennyire. Csak az jelent
ugrást az evolúció fejlődésében, ha valamilyen új
képességfajta jelenik meg az adott fajban.
Tehát ha az ember által létrehozott
technika csak az ember amúgy is meglévő képességeinek
meghosszabbítása, akkor kimondhatjuk, hogy a technika fejlődése
nem emelte feljebb az embert az evolúció létráján. De valóban
így van e ez, valóban az összes technológiai ágazat csak az
emberi képességek meghosszabbításait jelentik e? Véleményem
szerint nem, mert van egy technológia, amely olyan új képességet
adott az embernek, ami sohasem volt meg benne, ez pedig a repülés.
Repülni soha sem tudott az ember, és a repülőgépek
megjelenésével az ember elsajátította az evolúció más agán
lévő madarak képességeit, majd az űrhajózás megjelenésével
olyan új képességre tett szert, amivel egyik másik faj sem
rendelkezik az élővilágban, vagyis képessé vált a földi
légkörön kívül történő repülésre, és ezzel valóban
mondhatjuk, hogy az ember az általa létrehozott technológia által
magasabbra lépett az evolúciós ranglétrán, még ha nem is
szokványos módon, a biológia törvényei szerint úgy, hogy
testére valamilyen új szervet növesztett, mint ahogy a madarak
szárnyat növesztettek, hanem az általa létrehozott technológia
segítségével tette meg.
A következő kérdés az, hogy annak
ellenére, hogy az ember itt a biológia törvényeit megkerülve
lépett előre az evolúciós ranglétrán, észrevehető e
valamilyen analógia az embert az evolúciós ranglétrán feljebb
emelő űrhajózás fejlődésének törvényei és a biológiai
evolúció törvényei között? A biológiai evolúció lépcsőfokait
szemlélve azt vehetjük észre, hogy a magasabb evolúciós
ranglétrán álló fajok szervezetei mindig magukba integrálják az
alacsonyabb evolúciós ranglétrán lévő fajok szerveit, és
azoknak működését saját magasabb rendű szervezeteikben
koordináció alá veszik. Így például az egysejtűek után
következnek a többsejtűek, akik magasabb szinten magukba
integrálják az egyes sejtek életfolyamatait, és magasabb szinten
koordinálják is azokat. Vagy vehetnénk erre példának az agy és
a gondolkodás megjelenését is, amelyek magukba integrálják az
alacsonyabb rendű idegi folyamatokat, mint például amelyek a
végtagok mozgásáért felelősek, és azokat magasabb szinten
koordinálják.
Tehát megállapíthatjuk, hogy a
magasabb evolúciós létszinteken a fajok mindig magukba
integrálják, és magasabb szinten koordinálják az alacsonyabb
létszinten lévő fajok életfolyamatait. Vajon így van e ez az
űrkutatás esetében is? Hronszky Imre a fent már említett
könyvében írt az úgynevezett technológiai paradigmáról, ami
azt jelenti, hogy a műszaki fejlesztés területei szervesen
összefüggenek egymással és az egyes területeken elért
eredmények mindig nagy hatást gyakorolnak más területekre is. Így
például az gázturbinás repülőgép hajtóművek megjelenése
nagy hatást gyakorolt bizonyos ipari kerámiák gyártásának a
fejlődésére is, és azt látjuk, hogy a technika fejlődésének
az előrehaladásával az egyes műszaki területek egyre inkább
összefüggenek egymással, fejlődésük egye nagyobb hatást
gyakorol más műszaki területek fejlődésére.
Az űrkutatásról pedig azt
mondhatjuk, hogy az szinte az összes többi műszaki ágazatot
magába foglalja, a számítástechnikát éppúgy, mint gépészetet,
a kémiát, az orvostudományt, vagy a bányászatot. Hiszen
űregészségügyről, és más bolygókra irányuló bányászati
tevékenységről is beszélhetünk az űrkutatás területén, és
ezek az ágazatok az űrkutatásban folyamatosan áthatják egymást,
fejlődésük folyamatos hatással van egymásra, tehát mondhatjuk,
hogy az űrkutatás korunkban magába integrálta, és magasabb
szinten koordinálja a többi műszaki ágazat fejlődési
folyamatait, amelyek az emberi képességek meghosszabbításai.
Mutatja ezt az is, hogy az űrkutatás
technológiai, gazdasági hasznát sokan vitatták és vitatják ma
is. Azt állítják, hogy az űrkutatás szinte semmilyen gazdasági
hasznot nem hajt az emberiség számára, és ennek a tudományágnak
a művelése puszta pénzkidobás. Ezek a nézetek korunkban már
egyértelműen megcáfolhatóak, hiszen a valóság az, hogy szinte
nincs olyan területe a modern technikának, amire ne lennének
hatással az űrkutatásban alkalmazott és kidolgozott technológiák.
Ha csak a legfontosabbakat említjük, akkor is rájöhetünk, hogy a
mai modern technológiák elképzelhetetlenek lennének az űrkutatás
eredményei nélkül.
Így például a mobiltelefonok megléte
és a mobilkommunikációs technológia létezése egyedül annak
köszönhető, hogy sikerült műholdakat küldenünk a világűrbe,
de ennek köszönhető a modern időjárás előrejelzés
technológiája is. Ahogy a környezetbarát energiatermelés
technológiai fejlesztése is az űrkutatás eredményei nyomán kelt
életre. Gondolok itt a napelemekre, amelyek képesek megcsapolni a
napsugárzás energiáját. Napelemeket is először a föld körüli
pályára állított műholdak energiaellátásának céljából
használtak.
Ezek csak a legfontosabb technológiai
alkalmazások, amelyek az űrkutatásból erednek, de említhetnénk
még rengeteg olyan apróbb technológiai újítást is, melyek ma
már elengedhetetlen részei a hétköznapjainknak, mint például a
tépőzár, amelyet szintén az űrruhákon használtak először. Az
űrkutatás fejlődésének törvényei tehát analógiában állnak
az biológiai evolúció fejlődésének törvényeivel abban is,
hogy magába integrálják és magasabb szinten koordinálják a nála
alacsonyabb evolúciós létszint fejlődési folyamatait, ami
esetünkben az emberi képességek meghosszabbításai, de ilyen
formán mégis szervesen hozzátartoznak az emberhez akárcsak a
gepárdhoz a futás, és így mondhatjuk, hogy az ember az űrkutatás
megteremtésével magasabb evolúciós létszintre emelt saját
képességeit, még ha a biológia törvényeit megkerülve is, és a
2001 Űrodüsszeia című film zenei és képi motívumaihoz
hasonlóan valóban nem a keresztény erkölcsök elvetése, hanem az
űrkutatás fejlődése az, ami feljebb emelheti az embert az
evolúció létráján és megteremtheti az igazi felsőbbrendű
embert.
Verne Gyulát tehát a földrajzi és
geológiai képződmények: hegyek tengerek monumentális jellege
ihlette a végtelen messziségekbe való utazásokról, illetve a
repülésről szóló művei megírására, a dinoszauruszok, tehát
a madarak ősei, pedig egy földrajzi és geológiai értelemben
mozgalmas korban éltek, hiszen az ő korukban, az akkor létezett
sűrű esőerdők anyagából, jött létre a föld
szénhidrogénkészletének nagy része, ami ma a modern ipar egyik
legfőbb hajtóanyagát adja a bányászat segítségével. A
Vernéhez hasonlóan szintén természettudományos érdeklődésű
Jókai Mór: Fekete Gyémántok című regényét, amely egy
feltörekvő bányamérnökről szól, egy a dinoszauruszok ősi
világáról szóló elbeszéléssel vezeti be. A repülésre pedig,
amely az emberiség számára egy magasabb evolúciós szintet jelöl,
ahogy azt fent kifejtettük, az élővilágban szinte csak a
dinoszauruszok utódai, tehát a madarak képesek egyedül néhány
repülő rovarfajt és a repülő emlősöket leszámítva. Mintha
csak valamilyen szimbolikus összefüggés lenne a szerves természet
tudománya, tehát a biológia, a szervetlen természet tudománya,
tehát a geológia, illetve az emberi társadalom fejlődése és azt
azt tükröző irodalom között.
A geológia összefügg az irodalommal
és ezen keresztül a repüléssel Verne regényein keresztül,
továbbá a repüléssel még azáltal is, hogy a repülőket hajtó
üzemagyag, és a repülőgépgyárakat fűtő nyersanyag geológiai
eredetű, a dinoszauruszok összefüggenek a geológiával a föld
szénhidrogénkészletének kialakulásán keresztül, illetve a
repüléssel a madarakon keresztül, a repülés pedig az emberiség
evolúciójának egy magasabb szintje. Mindemellett pedig a biológia
tudománya gyakran hangoztatja azt a vélemény, hogy ha a
dinoszauruszok nem pusztultak volna ki, akkor lehet, hogy ők
fejlődtek volna az ember helyett civilizációteremtő lényekké.
Erről ma is vita folyik a biológia tudományában, ami nincs eldöntve, mindenesetre rámutat arra, hogy a dinoszauruszokat és a madarakat tudományosan is könnyű kapcsolatba hozni az emberrel, mint civilizáció teremtő lénnyel. Ez alapján az a gondolat ötlött fel bennem, hogy a dinoszauruszok ha nem is vehették volna át az ember helyét a civilizációteremtő lények sorában, de a két faj evolúciója lehet, hogy valamilyen formában kiegészíti egymást az egyetemes evolúció folyamatában. A dinoszauruszok, mint a föld geológiailag mozgalmas korát megtestesítő faj tettek szert később madarakként a repülés képességére, amely az evolúció egy olyan magasabb szintje amivel kiemelkedik az állatvilág többi lénye közül. Az ember pedig, aki értelmével már kiemelkedett az állatvilágból Verne földrajzi és geológiai képzeletvilága és a geológia által feltárt ásványkincsek segítségével kezdett el szert tenni a dinoszauruszok utódainak evolúciós szinten magasabbrendű képességeire, mintegy ráépítve saját értelmi képességeire, amelyekkel előzőleg már kiemelkedett az állatvilágból.
Erről ma is vita folyik a biológia tudományában, ami nincs eldöntve, mindenesetre rámutat arra, hogy a dinoszauruszokat és a madarakat tudományosan is könnyű kapcsolatba hozni az emberrel, mint civilizáció teremtő lénnyel. Ez alapján az a gondolat ötlött fel bennem, hogy a dinoszauruszok ha nem is vehették volna át az ember helyét a civilizációteremtő lények sorában, de a két faj evolúciója lehet, hogy valamilyen formában kiegészíti egymást az egyetemes evolúció folyamatában. A dinoszauruszok, mint a föld geológiailag mozgalmas korát megtestesítő faj tettek szert később madarakként a repülés képességére, amely az evolúció egy olyan magasabb szintje amivel kiemelkedik az állatvilág többi lénye közül. Az ember pedig, aki értelmével már kiemelkedett az állatvilágból Verne földrajzi és geológiai képzeletvilága és a geológia által feltárt ásványkincsek segítségével kezdett el szert tenni a dinoszauruszok utódainak evolúciós szinten magasabbrendű képességeire, mintegy ráépítve saját értelmi képességeire, amelyekkel előzőleg már kiemelkedett az állatvilágból.
A dinoszauruszok ugyan nem rendelkeztek
az ember értelmével, de megvolt bennük a monumentalitás, a
végtelen felé való törekvés, hiszen a föld legnagyobb méretű
élőlényei voltak, ez a végtelen felő való törekvés pedig a
madarak repülni tudásában csúcsosodott ki a későbbi korokban. Az
emberben pedig nem volt ilyen szintű monumentalitás, mint a
dinoszauruszokban, de megvolt az értelem, ami által egyszer esetleg
ilyenné fejleszthetik magukat. A két faj evolúciós sajátosságai pedig, amelyek sajátos módon kiegészítik egymást, és amelyekkel mindketten az evolúció egy olyan magasabb szintjére jutottak, ahova más élőlények nem, csak más formában, korunkban
kezdenek összeérni és egyesülni, amikor az ember elkezd repülni, és ezek a szimbolikus kapcsolatok és összefüggések a két faj között arra utalnak, hogy talán van valamiféle nem véletlen szükségszerűség az egyetemes evolúció folyamatában, amely előírta, hogy a két faj képességei, amelyek az evolúció szintjén csúcsteljesítményeknek számítanak egyszer egyesüljenek egymással.
Felhasznált Irodalom:
Energiaforrások
http://www.energiakaland.hu/energiaotthon/energiaforrasok/szen
Jókai Mór: Fekete gyémántok,
Fapadoskönyv Kiadó, 2010.
Wikipédia: Dinoszaurusz–madár
kapcsolat
http://hu.wikipedia.org/wiki/Dinoszaurusz%E2%80%93mad%C3%A1r_kapcsolat
Hronszky Imre: Kockázat és innováció,
2002.
Wikipédia: Imigyen szóla Zarathustra
(Richard Strauss)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Imigyen_sz%C3%B3la_Zarathustra_(Richard_Strauss)
Wikipédia: 2001: Űrodüsszeia,
http://hu.wikipedia.org/wiki/2001:_%C5%B0rod%C3%BCsszeia
Freidrich Nietzsche: A hatalom akarása
- Minden érték átértékelésének kísérlete, Cartaphilus Kiadó,
2007.
Wikipédia: Marxizmus
http://hu.wikipedia.org/wiki/Marxizmus
Rudolf Abraham: A modern szocializmus
elmélete, Világosság Könyvkiadó Részvénytársaság, Budapest.
A rejtélyes Verne Gyula, Kozmosz
Kiadó, Budapest, 1978.
Wikipédia: Evangélikus kereszténység
http://hu.wikipedia.org/wiki/Evang%C3%A9likus_kereszt%C3%A9nys%C3%A9g
A Korán, EPL KIADÓ, 2014.
Dr. Dénes Magda: Johann Friedrich
Herbart pedagógiája, Budapest, 1979.
Michael-Thomas Liske: Leibniz, Typotex
Elektronikus Kiadó Kft., 2013.
Ibn Khaldún: Bevezetés a
történelembe, Osiris Kiadó, 1995.
Mircea Eliade: Az örök visszatérés
mítosza, EURÓPA KÖNYVKIADÓ KFT., 2006.
Molnár Tamás: A pogány kísértés,
Kairosz Kiadó, 2000.
Goldziher Ignác: Az iszlám, Magvető
Könyvkiadó, Budapest, 1980.
Nyikolaj Alekszandrovics Bergyajev: A
történelem értelme, AULA KIADÓ KFT, 1994.
Wikipédia: Taoizmus
http://hu.wikipedia.org/wiki/Taoizmus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése